Generelt
Der findes ingen regler for, hvordan en pressemeddelelse skal
laves, men nedenstående kan bruges som inspiration.
Husk, at forskellen på en god og en dårlig pressemeddelelse
er, at den gode får bragt klubbens budskab ud i medierne. Og det
man skal have for øje, når man skriver, er, at man først skal
fange journalistens opmærksomhed for at komme gennem nåleøjet,
og dernæst skal man byde ind med en historie, som læserne også
finder værdi i at læse.
Skriv pressemeddelelsen, så medierne kan vælge at bringe den,
som den er, eller at bruge den som udgangspunkt for deres egen
artikel om aktiviteten.
Overskrift
Overskriften skal vække læserens interesse. Overskriften må
gerne være morsom, ironisk eller på anden måde fængende, men den
må aldrig være vildledende.
Overskriften skrives med stor skriftstørrelse og fed.
Resumé
Resuméet skrives umiddelbart under overskriften som en
appetitvækker, der skal fastholde læserens interesse.
Resuméet skal ganske kort fortælle "hvad", "hvor" og
"hvornår".
Resuméet skrives med almindelig skriftstørrelse og kursiv.
Brødtekst
Brødteksten skrives så det vigtigste kommer først. Det vil
sige, man starter med "den gode historie", som læseren vil huske
efter at have læst artiklen.
Ved at starte med det vigtigste - og derefter skrive om det
næst vigtigste og så videre - giver man medierne mulighed for at
klippe de sidste dele væk, hvis der ikke er plads til det hele.
Brug gerne citater til at evaluere aktiviteten for læserne -
det gør teksten mere levende.
Hvis artiklen er initieret af en konkurrence eller en
turnering, skrives resultater og stillinger umiddelbart efter
evalueringen.
Slut gerne af med at fortælle om kommende aktiviteter i
klubben, så både læserne og journalisterne bliver opmærksomme på
disse. |
Kontaktperson
Der bør altid være kontaktoplysninger til en eller flere
kontaktpersoner nederst i en pressemeddelelse. Det er vigtigt,
at journalisterne har let adgang til yderligere oplysninger
eller kommentarer, og det skal helst være muligt for dem at opnå
kontakt, så snart de har læst pressemeddelelsen.
Billeder
Der er større chance for at fange både journalisternes og
læsernes opmærksomhed, hvis pressemeddelelsen suppleres med
nogle gode billeder i høj opløsning.
Der skal helst vedhæftes mere end et billede, da det giver
journalisterne mulighed for at vælge andre billeder end deres
kollegaer. Desuden er det sjovere for læserne at læse en
netartikel, hvis teksten suppleres af et billedalbum, som de kan
bladre i.
Husk at tænke på baggrunden, når du fotograferer! Kan du få
klubbens logo med i baggrunden? Eller måske sponsorens? Står der
en rusten bil i baggrunden? Eller skriver vi om naturoplevelser
og viser en parkeringsplads i baggrunden?
Husk billedtekster, der fortæller hvem, der er på billederne,
og hvad de laver.
Faktaboks
Det er god service til både journalisterne og læserne at
tilføje en "faktaboks", som interesserede kan finde yderligere
oplysninger i. Faktabokse kan for eksempel indeholde
baggrundsoplysninger eller links til relevante websider.
Distribution
Når pressemeddelelsen er skrevet skal den distribueres til
klubbens faste samarbejdspartnere. Den letteste måde at gøre det
på, er at maile den via sekretariatet. På den måde kan
sekretariatet også holde styr på medieindsatsen og være på
forkant, hvis nogle journalister henvender sig. |