Startside | Generelt | Bestyrelse | Sekretariat | Pro | Webmaster | Begynderudvalg | Sportsudvalg | Børn og unge udvalg | Eliteudvalg | Baneudvalg | Handicapudvalg | Udviklingsudvalg
 

Startside
Op

 

Pressemeddelelser

Generelt

Der findes ingen regler for, hvordan en pressemeddelelse skal laves, men nedenstående kan bruges som inspiration.

Husk, at forskellen på en god og en dårlig pressemeddelelse er, at den gode får bragt klubbens budskab ud i medierne. Og det man skal have for øje, når man skriver, er, at man først skal fange journalistens opmærksomhed for at komme gennem nåleøjet, og dernæst skal man byde ind med en historie, som læserne også finder værdi i at læse.

Skriv pressemeddelelsen, så medierne kan vælge at bringe den, som den er, eller at bruge den som udgangspunkt for deres egen artikel om aktiviteten.

 

Overskrift

Overskriften skal vække læserens interesse. Overskriften må gerne være morsom, ironisk eller på anden måde fængende, men den må aldrig være vildledende.

Overskriften skrives med stor skriftstørrelse og fed.

 

Resumé

Resuméet skrives umiddelbart under overskriften som en appetitvækker, der skal fastholde læserens interesse.

Resuméet skal ganske kort fortælle "hvad", "hvor" og "hvornår".

Resuméet skrives med almindelig skriftstørrelse og kursiv.

 

Brødtekst

Brødteksten skrives så det vigtigste kommer først. Det vil sige, man starter med "den gode historie", som læseren vil huske efter at have læst artiklen.

Ved at starte med det vigtigste - og derefter skrive om det næst vigtigste og så videre - giver man medierne mulighed for at klippe de sidste dele væk, hvis der ikke er plads til det hele.

Brug gerne citater til at evaluere aktiviteten for læserne - det gør teksten mere levende.

Hvis artiklen er initieret af en konkurrence eller en turnering, skrives resultater og stillinger umiddelbart efter evalueringen.

Slut gerne af med at fortælle om kommende aktiviteter i klubben, så både læserne og journalisterne bliver opmærksomme på disse.

Kontaktperson

Der bør altid være kontaktoplysninger til en eller flere kontaktpersoner nederst i en pressemeddelelse. Det er vigtigt, at journalisterne har let adgang til yderligere oplysninger eller kommentarer, og det skal helst være muligt for dem at opnå kontakt, så snart de har læst pressemeddelelsen.

 

Billeder

Der er større chance for at fange både journalisternes og læsernes opmærksomhed, hvis pressemeddelelsen suppleres med nogle gode billeder i høj opløsning.

Der skal helst vedhæftes mere end et billede, da det giver journalisterne mulighed for at vælge andre billeder end deres kollegaer. Desuden er det sjovere for læserne at læse en netartikel, hvis teksten suppleres af et billedalbum, som de kan bladre i.

Husk at tænke på baggrunden, når du fotograferer! Kan du få klubbens logo med i baggrunden? Eller måske sponsorens? Står der en rusten bil i baggrunden? Eller skriver vi om naturoplevelser og viser en parkeringsplads i baggrunden?

Husk billedtekster, der fortæller hvem, der er på billederne, og hvad de laver.

 

Faktaboks

Det er god service til både journalisterne og læserne at tilføje en "faktaboks", som interesserede kan finde yderligere oplysninger i. Faktabokse kan for eksempel indeholde baggrundsoplysninger eller links til relevante websider.

 

Distribution

Når pressemeddelelsen er skrevet skal den distribueres til klubbens faste samarbejdspartnere. Den letteste måde at gøre det på, er at maile den via sekretariatet. På den måde kan  sekretariatet også holde styr på medieindsatsen og være på forkant, hvis nogle journalister henvender sig. 


Startside | Generelt | Bestyrelse | Sekretariat | Pro | Webmaster | Begynderudvalg | Sportsudvalg | Børn og unge udvalg | Eliteudvalg | Baneudvalg | Handicapudvalg | Udviklingsudvalg